Publicado en: HÀBITATS URBANS por Adrià Gelabert. Texto original
Fa uns dies vaig estar a Milà, i deu ser per deformació professional o realment alguna cosa es mou a la ciutat italiana.No es pot negar que la ciutat (d'unes dimensions semblants a les de Barcelona) està en un intens procés de transformació. Arreu es veuen grans árees de la ciutat (em va semblar que antics emplaçaments industrials) en clara remodelació. L'aposta sembla ser cap a un model de ciutat en alçada i amb una presència important de vegetació. De fet, a la cèntrica galeria Vittorio Emanuele II l'ajuntament hi ha situat una sala específica per a explicar els grans projectes que estan transformant la ciutat.
Torres Bosco Verticale en construcció |
Aspecte final del Bosco Verticale |
Exemple de terrat verd a Milà |
Però, aquesta no serà la única edificació Milà que incorporarà vegetació en la seva estructura. De fet, em va sorprendre molt com, passejant per la ciutat i alçant una mica la vista, es podien veure molts d'edificis amb una vegetació desboirdant als terrats i balconades (aquest fet es pot observar fins i tot des del Google maps). Però també en edificis més modern, com un bar situat just al costat del teatre de l'Scala i que ens mostra que no cal ser el Cosmocaixa de Madrid per a integrar un mur verd en un edifici.
I encara un altre exemple del paisatgisme urbà de Milà. En un estret carrer peatonal que conflueix al "fashionista" Corso Venezia, hi varem trobar un bon exemple de com integrar la veegtació en l'espai urbà, sense necessitat de grans obres ni despeses econòmiques (i aprofitant la xarxa de clavagueram com a drenatge de les aigües de rec!)
Però tot i tanta vegetació, es veu que un dels principals problemes ambientals de Milà és la contaminació atmosfèria provocada, principalment pel trànsit. D'aquí que la ciutat hagi decidit realitzar una aposta ferma per un canvi en el seu model de mobilitat. I ha apostat fort, ja que s'ha sumat a la cada cop més significativa llista de ciutats europees que apliquen un peatge urbà (o taxa per congestió) per a limitar l'accés en vehicle privat al centre de les ciutats (previament ja s'aplicava una taxa per contaminació que s'anomenava Ecopass i que es va anular amb la implantació de l'Area C). Així, com ja passà fa uns anys a Londres, l'aplicació de l'anomenada Area C a Milàn va tenir una incidència ràpida i clara en el trànsit de la ciutat. Fins al punt de que en el primer mes d'aplicació, el trànsit a l'àrea central de la ciutat es va reduïr en un 37%!!!
Cartell informatiu accés a l'Area C |
Càmeres de control d'accés a l'Area C |
Estació de carsharing |
Servei de bici pública |
I ja per acabar l'anecdotari d'aquest viatge a Milà. Una cosa que espero que algun dia arribem a veure per aquestes contrades: en tots i cada un dels anuncis de promocions immobiliàries que es veien s'especificava, i de manera ben visible, la certificació energètica dels edificis. A veure si n'aprenem.
Puedes leer y comentar el artículo completo en HÀBITATS URBANS