Petites revolucions ferroviàries

Publicado en: HÀBITATS URBANS por Adrià Gelabert. Texto original

Els últims dies hi ha hagut dues noticies que ens han cridat l'atenció relacionades amb el ferrocarril i les dues col·loquen a Espanya al capdavant de la innovació en aquest camp.

La primera d'elles és la presentació del projecte "ferrolinera adif", que permetrà la instal·lació de punts de càrrega de bateries de vehicles elèctrics en estacions i centres logístics d'Adif, aprofitant l'energia recuperada de la tracció i frenada dels trens. 

Per a això s'utilitzarà l'energia de les subestacions elèctriques -que alimenten la catenària- i l'energia recuperada a partir de la frenada dels trens, així com energia fotovoltàica disponible en les marquesines dels aparcaments, per a alimentar equips de càrrega de bateries de vehicles des de la catenària, gràcies a un sistema per a emmagatzematge de l'energia elèctrica i la seva distribució mitjançant pals de subministrament.

Tenint en compte que Adif compta amb més de 1.500 estacions tot Espanya, si es generalitzés aquest sistema, l'administrador ferroviàri e spodria convertir en el major agregador de punts de recàrrega per al vehícle elèctric del país.

Però per a nosaltres, un dels punts destacats d'aquesta innovació tecnològica és el fet de que representa un perfecte exemple d'ecologia industrial o de reaprofitament dels recursos i dels excedents, imitant els processos que es produeixen a la natura.

La segona noticia que ens va cridar l'atenció va ser la presentació del primer tren híbrid d'alta velocitat que circularà per Espanya. La rellevància d'aquesta noticia (a banda de que permet reduïr substancialment el temps de trajecte entre Galicia i Madrid) rau en el fet que la tecnologia híbrida arriba ara també als trens. Això permetrà que en aquelles àrees on la xarxa ferroviària no està electrificada s'hi puguin introduïr tecnologies més eficients per a moure els trens.

Puedes leer y comentar el artículo completo en HÀBITATS URBANS