La ciutat mexicana de Morelia es "bicivilitza"

Publicado en: HÀBITATS URBANS por Adrià Gelabert Bautista. Texto original

Aquestes vacances de Nadal les he passat a la ciutat mexicana de Morelia (Michoacán de Ocampo) on he tingut el plaer de comprovar com - en una ciutat que segurament té dèficits urbanístics molt més importants i on el paper del vianant (no parlem de la bicicleta) en l'espai púbic és totalment secundari front al cotxe- un grup de gent jove s'han autoorganitzat i han lluïtat per aconseguir el recolzament de les institucions locals i de l'estat, així com el patrocini d'empreses privades per a iniciar una campanya en favor de la normalització de la utilització de la bicicleta.

La campanya s'anomena "bicivilizate" i una de les seves accions més visibles és la organització del que ells anomenen la "ciclovia Morelia" el primer i tercer diumenge de cada mes, que consiteix en el tall al trànsit de la principal artèria de la ciutat, l'avinguda Madero, al seu pas pel centre de la ciutat i en la qual, a més de ser un acte festiu i de visualització de la utilització de la bicicleta en l'espai públic, s'aprofita per a transmetre missatges i recomanacions per als ciclistes i conductors per a fomentar-ne la convivència. Una altra de les acticitats que organitzen el darrer divendres de cada més és un "ciclopaseo" familiar nocturn pel centre de la ciutat.

Personalment em crida l'atenció el fet que, a diferència del que passa a les ciutats espanyoles, on la principal reivindicació és la construcció d'un carril bici (a ser possible separat de la resta del trànsit i ben senyalitzat) encara que el nombre de ciclistes sigui molt reduït, en el cas de Morelia l'establiment de carrils bici a la ciutat no sembla ocupar un lloc central en les seves reivindicacions (ni molt menys la implantació dels sistemes de bicicleta pública tant de moda ara a totes les nostres ciutats i ni tant sòls que les bicis puguin pujar al transport públic o que hi hagi més estacionaments per a bicicletes...). Com deia, em va semblar que posaven l'èmfasi en la difusió del missatge de que la bicicleta és un mitjà de transport més i que ha de poder compartir l'espai públic amb la resta de mitjans.


Aquesta iniciativa de tancar periòdicament (setmanal o mensualment, i no només el 22 de setembre com es fa aquí!) els centres de les ciutats per al seu gaudi per part de vianants, ciclistes i patinadors és una tendència força extesa a les ciutats mexicanes, portant-se a terme fins i tot en un monstre urbà com és la ciutat de Mèxic.


En qualsevol cas, aquest post vol ser un reconneixement a la tasca que estan fent la gent de Bicivilizate a Morelia i una mostra de com en els països en desenvolupament o emergents tot i les dificultats que afronten, l'aposta per la bicicleta també hi ha arribat i és d'espèrar que en el seu desenvolupament ja es tingui plenament en compte en el disseny urbà.

Puedes leer y comentar el artículo completo en HÀBITATS URBANS