Publicado en: HÀBITATS URBANS por Adrià Gelabert Bautista. Texto original

Entrevista a Haritz Ferrando, coordinador del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), publicada a el Periòdico de Catalunya el passat 11 de novembre:

La DGT va anunciar dimarts que la bicicleta passa a ser «una prioritat» en la seva agenda i que ja prepara modificacions en el reglament de circulació perquè els ciclistes tinguin un apartat propi. Ara comença el més complicat: posar d'acord tots els usuaris de la via pública i implicar-hi els ajuntaments i les policies locals.

-Al juliol es van veure amb la DGT. ¿Què li van demanar de cara al nou reglament de circulació?

-El primer és que hi hagi un capítol específic per a la bicicleta, ja que ara apareix de manera confusa en diferents apartats i amb definicions fins i tot contradictòries. Necessitem una normativa que puguin aplicar tots els ajuntament perquè ara cadascú redacta i aplica les seves pròpies ordenances.

-¿Dotaria la bici de més llibertat?

-El ciclista ha de poder circular per qualsevol carril, fins i tot pel centre si així ho prefereix. Els carrils bici no han de ser obligatoris, de la mateixa manera que el bus pot abandonar el seu vial si ho considera oportú, els ciclistes haurien de circular amb més llibertat i escollir quina és la millor alternativa per la calçada.

-¿No entorpiria el trànsit?

-El límit de velocitat és el punt més important de tots. S'ha de passar de la ciutat dels cotxes a la ciutat zona 30, és a dir, que la majoria de carrers es limitin a aquesta velocitat i que només les grans artèries -Aragó, Diagonal, Gran Via o Paral·lel- mantinguin el màxim de 50 quilòmetres per hora. Fixa't que en una ciutat normal el 20% dels carrers absorbeixen el 80% del trànsit, i això significa que el 80% de carrers tenen un trànsit gairebé residencial. A les zones 30, a més, les bicis haurien de poder circular en sentit contrari, com ja passa a França.

-No sé si els conductors seran gaire receptius a aquesta proposta...

-Han de veure que és en benefici de tots, que la ciutat guanyaria tranquil·litat i perdria perillositat. Han de deixar de veure la bici com un perill i escandalitzar-se per coses importants, com els morts que causa la pol·lució.

-¿Barcelona està per la feina de defensar els interessos del ciclista?

-L'ajuntament ens ha decebut en els últims anys. Falta un pla global que consolidi la bicicleta i trobem a faltar campanyes d'educació escolar que tant d'èxit tenen en altres països. Barcelona va començar bé, però s'ha adormit.

Puedes leer y comentar el artículo completo en HÀBITATS URBANS